Missie, visie en identiteit
Missie/ visie
KC Op Zee is een school waar respect voorop staat. Pas als je je veilig voelt, jezelf kunt zijn en in een fijne sfeer samenwerkt, kun je je ontwikkelen. Daar zijn we van overtuigd. Binnen ons onderwijs staan daarom drie pijlers centraal:
- Respectvol samen
- Kennis en kunde
- Toekomst en talent
Respectvol samen
|
Als ouder wilt u dat uw kind zich prettig en gezien voelt op school. Dat het bij de leerkracht terecht kan en klasgenootjes elkaar opzoeken en helpen. Ook wij vinden dat ontzettend belangrijk. Respectvol met elkaar omgaan is een voorwaarde en kenmerkend voor onze school. De lessen sociaal emotionele vorming en levensbeschouwelijk burgerschap dragen hieraan bij. Wat dit precies inhoudt?
We leren kinderen om vragen aan elkaar te stellen en naar elkaar te luisteren. Zo begrijpen ze elkaar beter. Daarnaast werken we regelmatig groepsdoorbroken. De oudere kinderen helpen dan de jongere kinderen. En natuurlijk werken we niet alleen samen, maar is er ook ruimte voor vieringen, feestjes en sport en spel.
Kennis en kunde
|
In ons onderwijs staan lezen, rekenen en schrijven centraal. Wij vinden het erg belangrijk dat die vakken veel aandacht krijgen. Op papier en digitaal. Het is ten slotte de basis van alles. We starten hier spelenderwijs mee in onze kleutergroepen en gaandeweg krijgen de kinderen alle informatie om ze goed voor te bereiden op de middelbare school.
Naast basiskennis, vinden we het belangrijk dat kinderen de wereld dichtbij en verder weg ontdekken. We wonen in een unieke omgeving waarin we leren over het duurzaam gebruik van zee, strand, duinen en bollenvelden. Ons nieuwe duurzame schoolgebouw sluit hier straks mooi op aan. Maar het gaat verder dan dat. We maken uw kind ook nieuwsgierig naar andere werelddelen en culturen en stimuleren creativiteit. Denk hierbij aan muziek, drama, tekenen en handvaardigheid, in de vorm van lessen, workshops of het bezoeken van musea of theater.
Toekomst en talent
|
De kinderen bij ons op school hebben zelf een belangrijke rol in hun leerproces. Daarom leren wij ze al vroeg om doelen te stellen met succescriteria. Kindgesprekken helpen hierbij. Wat heb je nodig, over welke talenten beschik je en hoe zet je deze in om een doel te behalen?
We leren kinderen vaardigheden om zelfstandig te werken en te plannen. Verantwoordelijkheid nemen en krijgen over je leerproces motiveert net een beetje extra. Samen bepalen we de vervolgstappen en ontwikkelen we een realistisch toekomstbeeld op weg naar het voortgezet onderwijs.
Identiteit
De aandacht voor identiteit, levensbeschouwing en burgerschap wordt op onze school vormgegeven door middel van het ontmoetingsleren.
Ontmoetingsleren is erop gericht dat de leerling zich ‘in levensbeschouwelijk opzicht kan ontwikkelen tot een volwassen mens met een eigen levensontwerp, levensvisie, spiritualiteit of geloof. (Van den Berg & Mulder, 2017)
Onze onderwijsvisie op lezen en cultuur komt terug in dit ontmoetingsleren. We zorgen ervoor dat kinderen levensbeschouwelijk geletterd worden. Hierin staat het motto: “jezelf leren kennen en de ander begrijpen” centraal. Vanuit het christelijk geloof als inspiratiebron.
Op school en in de ontmoeting met de ander ontwikkelen leerlingen inzicht in hun eigen identiteit en oefenen ze met verschillende rollen of identiteitsposities. De school dient als oefenplaats voor het omgaan met diversiteit en inclusie. Om hier vorm aan te geven, betrekt de school hier de omgeving bij. Leerlingen leren over en ontmoeten mensen met andere achtergronden, mogelijkheden en oriëntaties dan hen vertrouwd zijn.